Axel-New York - Reisverslag uit Axel, Nederland van Bridgebuilders Axel - WaarBenJij.nu Axel-New York - Reisverslag uit Axel, Nederland van Bridgebuilders Axel - WaarBenJij.nu

Axel-New York

Door: Talitha

Blijf op de hoogte en volg Bridgebuilders Axel

16 Juli 2015 | Nederland, Axel

Woensdag 15 juli

Vanmorgen vroeg was het dan eindelijk zo ver.
Om 4 uur verzamelde iedereen zich bij de familie de Ridder in Axel om richting Zavethem te gaan.
Zelfs voor half 5 zijn we vertrokken en iets over 5 waren we in Brussel.
Koffers inchecken en dan afscheid nemen van man, zoon, vriendjes, ouders en zusje.

In Brussel verliep alles op rolletjes. Tijdens de korte vlucht kregen we zelfs nog een croissantje en wat sinaasappelsap als ontbijt. In Londen konden we, na een plaspauze, gelijk door naar de volgende vlucht. Boardingpas en paspoort in de aanslag en door de volgende controle. Totdat Thijs aan de beurt was…..
Hij moest zijn esta laten zien, want deze bleek niet aangemeld?!
Even was er wat paniek, maar een medewerker van British Airways heeft ons erdoor heen geholpen.
We konden op de i-pad een nieuwe esta aanvragen en dan was het geregeld!!
Op naar de douane.
Talitha en Sam kregen een extra controle, omdat het piepte bij de poortjes…dus schoenen uit en in een scan apparaat. Jitske daarentegen kon zo doorlopen. Poortje werd even uitgezet vanwege haar mitella, ze had zo een mes mee kunnen nemen :D
Toen bleek dat ook Monica nog moest wachten, haar tas werd extra gecontroleerd.
Eindelijk dan toch alles in orde: op naar het vliegtuig!
Staan we in de rij om te boarden, wordt Samuel Broere omgeroepen, of hij zich wil melden bij de balie. Ze waren vergeten zijn boardingpas te scannen bij een eerdere controle. ‘sorry, our fault, not yours’.
Maar al met al toch in het goede vliegtuig beland, waar we, nadat we opgestegen waren, onze ‘sweet sixteen’ hebben toegezongen. Ook tijdens deze vlucht kwamen we niets tekort aan eten en drinken, wat een overvloed.

Om 12.10 uur geland in New York. Na ongeveer een uur waren we door de douane en bordersecurity. In de hal stond Amy ons op te wachten, samen met pastor Daniel. Hij had ook Nederlandse roots en sprak zelfs meer dan een paar woorden Nederlands.
Buiten stond pastor Ann met de auto te wachten. Zij zou onze koffers meenemen.
Hoe ze het heeft gedaan weet ik niet, maar alle koffers zijn in haar auto gegaan! (zie foto).
Wij zijn onder leiding van Daniel met de ondergrondse gegaan. Overstappen van de A-train, naar de G-train en de L-train. Zo rond 15 uur waren we bij de Dutch Reformed Church in Brooklyn waar we de komende nachten verblijven. We werden verwelkomd door pastor An en haar ‘crew’. Soms was het moeilijk om te herkennen wie er hier werkt, en wie er als vrijwilliger/klant rondloopt.
An is de pastor van de kerk en woont erboven met haar vrouw en 2 kinderen. Vandaar de regenboogvlag bij binnenkomst in de kerk.
In de zaal ernaast zou ‘s avonds een diner voor de daklozen worden geserveerd.
Wij hebben eerst pizza gekregen en zijn daarna een ‘rondje’ gaan lopen in de omgeving.
An had er flink de pas in. Ze heeft ons gewezen waar de YMCA is waar we kunnen gaan douchen. Verder bij het printbedrijf van Earl langs geweest. Hij is lid van de kerk en was enthousiast dat we even kwamen kijken. We zijn naar de rivier gelopen en zagen daar de skyline van New York City! Op dat moment bedacht An dat het leuk zou zijn om met de ferry mee te varen zodat we alles vanaf het water zouden kunnen zien. Het was nog een redelijk eind lopen, maar zeker de moeite waard.
We voeren onder andere onder de Brooklyn Bridge door, de brug die we als symbool voor onze fundraising hebben gebruikt! Ondanks dat we allemaal erg moe waren was dit zeker de moeite waard.
Terug bij de kerk konden we als we wilden nog wat eten en hadden we contact met een aantal daklozen die hier kwamen eten.
Daarna alleen nog maar gechilled, gedoucht en een cijferslot proberen open te maken van de koffer van Talitha, die niet op de goede code openging.
Gelukkig had Elise het geduld om te proberen en het is gelukt!
Tijd om te gaan slapen!
Luchtbedden opgepompt en naar boven en naar de kelder gesjouwd. Zo rond 22 uur lag iedereen in diepe rust, na 24 uur in de weer te zijn geweest.

• 16 Juli 2015 - 16:48

Esther:

Intensief dagje, maar fijn dat jullie zo genieten! Bijkomen kan voor de meesten over 2,5 week wel weer ;)

• 16 Juli 2015 - 16:57

Willeke Dieleman:

Fijn ,dat jullie een goede reis gehad hebben .En die controle van Monica haar tas is ze al gewend,ze is vaak de klosGeniet van jullie verblijf.

• 16 Juli 2015 - 17:53

De Deesjes:

Leuk om een uitgebreid verslag te lezen. Veel plezier met z'n allen. We volgen jullie op de voet.

• 16 Juli 2015 - 17:57

Iris:

Erg leuk om de verslagen te lezen! Super veel plezier! :D

• 16 Juli 2015 - 19:09

Burret, Gabriella, Lotte:

Superleuk om jullie verslag te lezen en de foto's te zien. Wat een uitzicht over NY!!! Keep up the good work en geniet van jullie ontmoetingen met de mensen die op jullie pad komen.

• 16 Juli 2015 - 23:21

Heleen:

Wat een reis maar daar krijg je ook wat voor wij blijven jullie volgen . Erg leuk om de verhalen te lezen en foto's te zien.

Bridgebuilders Axel

Welkom! Wij zijn Sam, Annefleur, Pjotr, Monica, Naomi, Thijs, Jitske en Marije, en samen met onze twee begeleiders vormen wij de Bridgebuilder groep van Axel! Samen gaan wij een uitwisselingsproject doen met jongeren uit New York, om meer te leren over hun geloof, cultuur, en dagelijks leven. Op dit blog kan je van alles over ons volgen, terwijl we de Verenigde Staten onveilig maken met onze aanwezigheid. We gaan ons best doen om iedere dag een stukje te schrijven. Post je ook een reactie?

Actief sinds 11 April 2015
Totaal aantal bezoekers 12005