dag 5 en 6 - Reisverslag uit New Paltz, Verenigde Staten van Bridgebuilders Axel - WaarBenJij.nu dag 5 en 6 - Reisverslag uit New Paltz, Verenigde Staten van Bridgebuilders Axel - WaarBenJij.nu

dag 5 en 6

Door: Jitske en Annefleur

Blijf op de hoogte en volg Bridgebuilders Axel

21 Juli 2015 | Verenigde Staten, New Paltz

Dag 5: 19 juli
We begonnen de dag met een kerkdienst in de Dutch Reformed Church van Mark Mast. Het was een heel andere soort dienst dan we gewend zijn in Axel. Zo maakte de dominee, Mark, tijdens de dienst veel grapjes, werd er hardop om gelachen, geklapt en teruggepraat. Ook was het een bijzondere dienst, want er werd een klein meisje gedoopt. Tijdens de dienst moesten wij een lied zingen; 10.000 redenen. Niet helemaal foutloos, maar niemand had dat natuurlijk door aangezien het niet in het Engels was. We waren niet de enige muzikale toevoeging aan de dienst, ook de meisjes van de Bruderhof gemeenschap hebben gezongen tijdens de dienst. De Bruderhof gemeenschap is een geloofsgemeenschap die, qua kleding en geloofsuitingen, veel weg hebben van de Amish. Alhoewel de Bruderhof gemeenschap heel actief is in New Paltz en de andere dorpen in de buurt. Wat voor ons ook heel erg leuk was, was dat Raymond Case ook langs kwam. Raymond zat bij de groep die op het Youth Festival in Tsjechië in Godspell heeft gespeeld. Hij zat in Jitske’s small group en heeft een aanwezige persoonlijkheid in het algemeen.
Na de kerk hebben we met alle mensen die wilden blijven samen gegeten. Iedereen had iets meegenomen en er was meer dan genoeg. Hier hadden we ook de tijd om te socializen met mensen en om voor we de Hugenot Street gingen bezoeken nog een beetje te relaxen. Mark’s huis was open voor iedereen. Er was wifi en oreo’s in alle smaken; pindakaas, mint en vanille dus iedereen was blij.
Het bezoeken van de Historic Hugenot Street was heel erg interessant. Meerdere mensen uit onze groep hebben Hugenoten in de familie. Het was erg jammer dat het de warmste dag in New Paltz was van dit jaar, hierdoor was de concentratiespan niet erg hoog…
Na de tour door de Hugenoten straat, kregen we vrije tijd in het centrum van New Paltz. Hier zijn ontzettend veel, hippie-achtige, gezellig kleine winkeltjes en barretjes.
Om 5 uur moesten we terug bij Mark’s huis zijn en begon de BBQ met alle jongeren en hun host families. De verse maïs en de chocolate lasagne waren de hoogtepunten van de avond. En een spelletje weerwolven maakte het nog extra gezellig. Na de BBQ ging iedereen weer mee terug naar de gastgezinnen waar we konden genieten van een heerlijke douche en een lekker warm bed.

Dag 6: 20 juli
Vanochtend hebben we eerst even met alle Nederlanders samengezeten. Het was fijn om weer even Nederlands te mogen praten. Daarna hadden we een lunch met de ‘leftovers’ van gistermiddag. Toen was het tijd om allemaal het busje in te stappen om naar Poughkeepsie te gaan, een stadje bij de Hudson river. We zijn over een brug over de Hudson River gelopen, we hadden daar een geweldig uitzicht over de bergen. Deze brug was vroeger een spoorlijn, maar nu is het een voetgangersbrug geworden. Omdat het zo warm was zijn we daarna naar Rita’s gegaan om een ijsje te eten. Het ijs was superlekker.
Toen het ijs op was gingen we naar de VanderBilt mansion. Dit was een van de enorme villa’s van meneer en mevrouw vanderBilt, die daar rond 1800/1900 woonden. Deze mensen zijn erg rijk geworden van de spoorlijn die ze bezaten. Het huis was enorm, maar de gids vertelde ons dat dit het kleinste huis was wat ze bezaten.
Omdat het vandaag weer zo warm was had een vrouw uit de kerkgemeente aangeboden dat we haar zwembad mochten gebruiken vanavond, ook was er pizza afgehaald dus we hadden een poolparty met pizza. Toen iedereen uitgezwommen en uitgegeten was gingen we weer terug naar de gastgezinnen.

Jitske & Annefleur

• 21 Juli 2015 - 04:24

Esther:

Het blijft leuk om zo mee te kunnen genieten.
    Neem over 1,5 week een beetje van het mooie weer mee terug aub, wij zitten hier in hollandse miezer :D
    Veel plezier met dag 7!

• 21 Juli 2015 - 10:48

Willeke:

Geweldig te lezen wat jullie meemaken.

• 21 Juli 2015 - 14:16

Heleen:

leuke verhalen om te lezen wij blijven op de hoogte Nog veel plezier